GUSTAVE LE BON - OTAC POLITIČKOG MARKETINGA?

Spektar - Politika

 

Gustave Le Bon /1841-1931/ veliki je francuski socijalni psiholog, makar ga mnogi izbacuju iz klase Comtea, Spencera, Marxa, Durkheima, Webera, Pareta i Simmela. Ukratko, u socijalnom i političkom odlučivanju ljudi, gomila i naroda, prema Le Bonu, prevladavaju iracionalni, emocionalni ili metafizički čimbenici, minorizirajući ulogu razuma. Čvrstih je uvjerenja da se narodni mentalitet "milimetrima" mijenja i to tek stoljećima, ne vjeruje u snagu revolucija, političkih ideja i pokreta i drži da snažni lideri, koje vodi vjera i volja mogu lako zavoditi i upravljati masama. Iako su neke teze Le Bona i na znanstvenoj i na praktičnoj razini odbačene, ostaje činjenica da se u dosta slučajeva, osobito u procesima demokracije i stranačkog pluralizma potvrđuju njegovi dokazi. Glavno mu je djelo "Psihologija naroda, gomila, revolucija", u kojima opisuju psihološke značajke rasa, povijest naroda kao posljedica njihova karaktera, kako se mijenjaju psihološke značajke rasa, raspad i propadanje rasnih značajki, duh gomila, mišljenja i vjerovanja gomila, klasifikacija i opis raznih kategorija gomila, opća obilježja revolucija, uloga naroda u revolucijama, revolucionarni i zločinački mentalitet, psihologija revolucionarnih gomila, Francuska revolucija...Spomenutu knjigu kod nas je izdala tvrtka Golden Marketing – Tehnička knjiga, Zagreb, 2004. Što se mene tiče, svakom onome koji se bavi političkim marketingom svesrdno preporučujem Le Bona. Istini za volju, možete se i razočarati kad uočite da nemate važne pretpostavke za vođu ili lidera, jer za uspjeti u politici potrebno je nešto posve drugo, nego primjerice u ekonomiji. Evo nekoliko misli Le Bona:

"Lako je stvoriti revoluciju ali je doista teško izmijeniti dušu naroda."

"Osnovni subjekt nasilja jesu "degenerirani alkoholizmom i siromaštvom, lopovi, prosjaci, siromašne skitnice, nezaposleni bezvoljni radnici. Oni sačinjavaju opasnu masu ustanka."

"Jedan je od velikih pogrešaka sadašnjeg vremena mišljenje da samo izvanjske stvari sadržavaju sreću. Ona stoluje u nama, stvorena po nama, a gotovo nikad izvan nas."

"Lakoća kojom određena mišljenja postaju opća, proizlazi iz nesposobnosti većine ljudi da stvore vlastito mišljenje temeljeno na vlastitom razmišljanju."

"Mi smo istodobno djeca svojih roditelja i svoje rase. Ne samo osjećaj, nego i fiziologija i nasljeđivanje, tvore za nas od domovine drugu majku."

"Stvoriti duševno stanje koje čini čovjeka sretnim, to eto treba tražiti svako društvo želi li trajati dugo vremena. Razvoj je civilizacije nažalost stvorio kod modernog čovjeka mnogo potreba, a da mu nije pružio sredstva da ih zadovolji i tako je proizveo općenito nezadovoljstvo u dušama."

A evo kako slike, riječi i parole utječu na mišljenje gomila, prema Le Bonu:

"Proučavajući maštu gomila, vidjeli smo da na nju djeluju naročito slike. Tim se slikama uvijek ne raspolaže, no moguće ih je izazvati prikladnom upotrebom riječi i parola. Ako se vješto upotrijebe, imaju one svu tajanstvenu moć koju su im nekad pridavali čarobnjaci. One dižu u duhu gomila najstrašnije oluje, a znaju ih i utišati. Od samih kostiju ljudi koji su pali žrtvom moći riječi i parola dala bi se podići mnogo viša piramida nego što je ona staroga Keopsa. Moć riječi vezana je uz slike koje one pobuđuju, a sasvim je neovisna o njihovom zbiljskom značenju. Ponekad imaju riječi najgore definiranog smisla najviše djelovanja. Primjerice, pojmovi demokracija, socijalizam, jednakost, sloboda itd., čiji je smisao tako neodređen da ne bi bile dovoljne debele knjige da ih se odredi. A ipak nema sumnje da se neka čarobna moć veže uz kratke slogove tih riječi, kao da se u njima nalazi rješenje svih problema. One stapaju u sebi najrazličitije nesvjesne težnje i nadu za njihovo ostvarenje. Razum i argumenti ne mogu se boriti protiv nekih riječi i nekih parola. One se s tolikom pobožnošću izriču pred gomilama i čim su izrečene, lica se ozare poštovanjem a glave se prigibaju. Mnogi ih smatraju prirodnim silama, natprirodnim moćima. One bude u dušama veličanstvene i neodređene slike, no i sama ta neodređenost uvećava im tajanstvenu moć. One su tajanstvena božanstva sakrivena iza svetišta kojima se vjernik drhćući približuje."

18. srpnja 2009.

Bajro Sarić


HNB tečajna lista

22.07.2019
Srednji
JPY JPY
100
6,103697
CHF CHF
1
6,682634
GBP GBP
1
8,231485
USD USD
1
6,569661
EUR EUR
1
7,383642
$ Odabir valute
= Odabir valute