PODUZETNIČKE DVOJBE

Spektar - Homo oeconomicus

PODUZETNIČKE DVOJBE


 bajrosaric

BAJRO SARIĆ, mag. oec.

U posljednjem desetljeću, tu, na hrvatskom tlu, ispisano je na "tone" dokumenata, zakona, članaka i sličnoga, s temeljnom porukom da je za Lijepu našu jedini spas takozvano malo ili obiteljsko poduzetništvo, obrtništvo, pa i zadrugarstvo, jer eto mi smo mali i spas nam je u tobožnjim našim posebnostima, pameti, inovativnosti, prirodnim resursima, zemljopisnom i prometnom položaju, turizmu...Nakon što su uništeni takozvani socijalistički mastodonti, ma što to značilo, puku se sugeriralo, pa i danas, da neka pokrene vlastiti posao, baš kao da je svatko bogomdan za poduzetnika. Dokinuta je takozvana ekonomija razmjera /mass economy/, koja u razvijenom svijetu zapravo jedino i funkcionira, a na te, ajmo reći velike poduzetnike naslanjaju su i mali, kooperanti, podizvođači i sl. Takav model poduzetništva ovdje još nije saživio i mali poduzetnici i obrtnici uglavnom su prepušteni sami sebi, od kojih najčešće, nakon ne više od dvije godine, mnogi i nestaju.

Vjerojatno nigdje drugdje kao u Hrvatskoj malim se poduzetnikom postaje iz nužde, jer drugdje nema posla ni radnih mjesta. A nije mali broj i onih, također propalih malih poduzetnika koji su se htjeli otrgnuti okovima poslodavca i postati samostalni. Nerijetki su i oni koji su poduzetnicima postali i nestali zbog one "kad može on, zašto ne bi i ja".

Sve u svemu, odgovorno tvrdim, nakon dvadesetgodišnjeg iskustva, da se tek vrlo rijetki poduzetnički pothvat isplati, makar na točki pokrića, ako će se striktno, odnosno potpuno i uredno plaćati sve zakonske i ugovorne obveze, dakle radnike, kredite, dobavljače, državu, lokalnu zajednicu /porezi, doprinosi i sl./. Tome naravno, nisu uvijek krivi ni mali poduzetnici ni obrtnici, jer ukupno makroekonomsko, pa i političko ozračje protiv je privatnog poduzetništva. Ni kod običnog puka mali poduzetnici i obrtnici nisu baš na dobrom glasu, da ne kažem nešto još i gore. Neki su pomaci ostvareni posljednjih godina, ali daleko je to od mogućeg i poželjnog.

Netko tko dobro radi svoj posao, primjerice kuhar, uopće ne znači da može biti i ugostiteljski poduzetnik, što je puno šire i traži puno drugih znanja, komunikacijske vještine, strpljenje, uljudan odnos prema nadređenim i podređenim, sposobnost prilagodbe i spremnost na promjene. Te vrline imaju vrlo rijetki, a nekima su dobrim dijelom i urođene. Mnoge se mogu nadomjestiti korištenjem usluga poslovnih savjetnika, ali intuicija, volja i spremnost na rizik nipošto. Jednostavno, imate ili nemate poduzetničkog duha, razumijete li ili ne razumijete okolnosti mjesta i vremena. Jer kako objasniti da na istoj ili čak boljoj lokaciji, koja je vrlo važna za dosta djelatnosti, neki poduzetnik ili obrtnik ostvaruje višestruko slabije financijske učinke od drugoga.

Ako ste pri odluci u pokretanju nekog poduzetničkog pothvata, odnosno ako hoćete postati poduzetnik morate imati odgovore na idućih nekoliko pitanja.

  • Zašto? Jer ste nezaposleni, jer vas tlači pretpostavljeni, jer nemate pametnijeg posla, jer vas na to tjera muž ili žena, ljubavnik ili ljubavnica, jer kad može i on/a/, mogu i ja ili vam je ipak svrha sam svoju sreću i novac stvarati. Uspjehu ste blizu ako kanite sami svoju sreću i novac stvarati, bez obzira što se ponekad dogodi da tako i ne mora biti. Ali, klonite se tih izuzetaka.
  • Što? Dakle, što proizvoditi ili kakve usluge nuditi ili čime trgovati. Tu već morate biti drugačiji od drugih, ne ići tamo gdje je ionako već gužva, odnosno gdje se svi tiskaju. Teško da će još i vas u takvom slučaju sunce uspjeha obasjati.
  • Kome? E tu morate biti vrlo konkretni, morate znati ciljnu skupinu kupaca, gostiju ili klijenata kojima se obraćate. Nipošto to nisu apstraktni kupci, gosti ili klijenti, ne zavaravajte se da ćete na valu, recimo turističkog ili bilo kojeg drugog ekonomskog oporavka i vi "prosperati". Tu se mora biti životan, opasno je pokretati neke poslovne ideje na temelju nerealnih, a poglavito ne dugoročnih pretpostavki. Znajte, na "dugi rok svi smo mrtvi".
  • Gdje? Lokacija je za mnoge poslove iznimno važna. Primjerice, u povijesnoj jezgri Grada sve se, pa čak i "smeće" može skuplje prodati nego drugdje. Ali i za to treba imati smisla i invencije. To što imate primjerice vlastiti prostor i na najboljoj lokaciji, te vam uopće ne jamči da će poduzetnički pothvat uspjeti. Veće je umijeće povećavati prihode, nego smanjivati troškove. Sigurno je da ćete probleme s lokacijom i dostupnošću lakše premostiti ako nudite nešto zanimljivo, kvalitetno, drukčije i cjenovno konkurentno. U potrazi za dobrim kupci, gosti ili klijenti spremni su preskočiti i brojne prepreke i udaljenosti.
  • Koliko? Koncepcija ili ideja, odnosno ulaganje u poduzetnički pothvat mora biti cjelovito zaokruženo, bez improvizacija i planirano u svim potankostima. To znači, ako se dođe do toga da je proračun /budžet/ ulaganja 150.000 kuna, ne može se naknadno, zbog nedostatka novca to smanjivati. Tada trpi i koncepcija i kakvoća proizvoda, odnosno usluge i brojni poduzetnički pothvati propali su zbog nedovoljnih ulaganja. Ovdje se morate držati načela "Value for money", odnosno vrijednosti za novac. Nepovratno je prošlo doba prodaje "muda za bubrege".

Nakon svega, potrebno je, skupa s poslovnim savjetnikom, izračunati na ovom portalu već objašnjenu točku pokrića, dakle onu točku u kojoj se prihodi poklapaju s rashodima. Onda je "dumajte" nekoliko dana, procijenite možete li je bar dostići, ako već ne i prestići. Pri tome ne računajte da ćete prevariti državu, vlastite zaposlenike, vjerovnike jer će vam se to razbiti o glavu, svi su svakim danim mrzovoljniji prema dužnicima i ne navlačite nove jade i brige na sebe.

Sve u svemu, morate biti objektivni prema sebi i možda procijeniti da ipak niste za poslodavca, možda ste ipak posloprimac. Ali nipošto zbog toga niste manje vrijedni.


Zaključno, za kakav-takav uspjeh u vlastitom poduzetništvu potrebna je ideja, novac za njezinu izvedbu, spremnost na rizik, upornost, odnosno snažna volja i junačko zdravlje.

 

 

HNB tečajna lista

14.10.2019
Srednji
JPY JPY
100
6,231654
CHF CHF
1
6,751289
GBP GBP
1
8,420542
USD USD
1
6,737198
EUR EUR
1
7,424392
$ Odabir valute
= Odabir valute