Posve slučajno, u porukama kardinala Bozanića, pa i svim sličnim, koje ukazuju na pohlepnu, potrošačku i materijalnu narav pojedinca i/ili društva, možda i nesvjesno s njihovog stajališta prepoznao sam tzv. kršćanski socijalizam Juergena Moltmanna, zamislite samo - protestantskog teologa. A upravo se protestantska, preciznije kalvinistička crkva smatra pokretačem i vjerskom podlogom kapitalizma, sa svim svojim znatno više pozitivnim, nego negativnim ekonomskim, političkim, demokratskim i kulturnim posljedicama na zapadnu, i uopće svjetsku civilizaciju. Dakle, na crkvene tokove vrlo utjecajni Moltmann zagovarao je, ništa manje nego "humani marksizam povezan s poniženima i uvrijeđenima" i "humanističko kršćanstvo koje je hilijastičko, okrenuto budućnosti i zaokupljeno brigom za siromašne". Štoviše, Moltmann tvrdi da Marx razotkriva "stvarno stanje stvari" te "drži ključ oslobođenja čovječanstva od ugnjetavanja". A bit ću toliko hrabar i rijeti da ovo što imamo danas, kako gledamo na bogate, uspješne, poduzetne i nije ništa drugo nego "kršćanski socijalizam" iz svijeta Juergena Moltmanna, a taj ne obećaje neku sretniju budućnost, uz svu relativnost pojma sreće kao takve. Zabluda je da smo socijalizam ili čak komunizam, kojeg, opet ponavljam, nikad nije bilo u čistoj formi na ovim prostorima, posve otklonili i da smo u čistom kapitalizmu. Ponekad mi se učini kao da socijalizam tjeramo kroz otvorena vrata, a vraćamo, opet kroz otvoreni prozor. Ne mijenja se tek tako i u kratkom roku narodni mentalitet i duh i nije to ni pitanje ni stvar samo nekih političkih ili ne daj Bože krvlju izborenih odluka. A u socijalizmu, komunizmu ili fašizmu, svejedno, prevladavajuća je kolektivna svijest, vjera u državu i njezinu moć, nespremnost na razlike i odvratnost na pojedinačno. A ovdje će biti potrebna i stoljeća da se stvori ozračje jednakih početnih mogućnosti za sve, da od bogatih ili bogatijih koristi mogu imati i siromašni i siromašniji i napokon da od "njihovih" koristi mogu imati i "njihovi", ali i "naši", pa i to da od "naših" mogu imati štete ne samo "njihovi" nego i "naši".
Inače bi se moglo tvrditi za Latinsku ili Južnu Ameriku i manje-više sve njezine zemlje da su kolijevka tzv. "kršćanskog socijalizma" i njegovih posljedica po ukupnu razinu i kakvoću tamošnjih "demokracija", ali još i više na zdravlje nacionalnih ekonomija. Iako su prirodnim bogatstvima skoro i jednake Sjevernoj Americi, razlike su i u političkom i demokratskom, a posebice ekonomskom razvitku goleme. Južna Amerika se pokazala naprosto kao neplodno tlo za kapitalizam, koji kako Michael Dodson tvrdi "potiče individualizam, konkurenciju, materijalizam i pohlepu. Socijalizam nudi alternativni skup vrijednosti, kao što su sudjelovanje, zajedništvo, jednakost i požrtvovnost". Štoviše, Luis Segundo, nadbiskup Santiaga je 1970. ustvrdio da je u "socijalizmu više evanđeoskih vrijednosti negoli u kapitalizmu". Niti sam teolog niti stručnjak za slična pitanja ili teme, ali sam prikupio dosta godina i hvala Bogu, pa se oslobodio i nekih osobnih zabluda glede socijalizma i njegovih ekonomskih posljedica, ali nisam siguran u to da baš socijalizam, onakav kakav smo preživjeli i nije na ovim našim prostorima i prirodno ozračje. Jer, molim lijepo, što se to bitno promijenilo u odnosu prema radu, po čemu su to, recimo javni službenici drukčiji, pa nije li i politička tehnologija jednaka, nema li i danas "demokratskog centralizma", nije li i danas, možda još i više, kolektivna svijest jača i da apsurd bude najveći, u ondašnjem socijalizmu ili samoupravljanju, javni je interes bio daleko zastupljeniji, a danas i ovdje nikad nije bio na nižoj točki. S koliko se samo muka pokreću, a vrlo malo i dovršavaju javni projekti i svaki čovjek kojemu je stalo do općega ili javnoga ne može i ništa drugo nego biti duboko razočaran. A pogotovu kad se to opravdava prijelazom na kapitalizam, tržište, demokraciju, nažalost ponekad i s pravom, kakvi su nam neki zakoni i propisi.
Suglasan sam s Michaelom Novakom, sjajnim katoličkim teologom slovačkog podrijetla, koji jednako tako sjajno objašnjava prirodu uspjeha i vrline kapitalizma, osobito anglo-saksonskog. Ukazujući na slabosti Moltmannovog sustava, između ostaloga, Novak piše: "Gotovo su svi ljudi, i bogati i siromašni, upoznali bol poniženja. Gotovo su svi iskusili tuđu mržnju. Pokatkad i sirotinja mrzi. Pokatkad i bogati /a i mnogi koji to nisu/ iskazuju uobičajene i herojske moralne osobine. Pokatkad i sirotinja tlači pripadnike drugih klasa, vjera i etničkih skupina. Pokatkad bogati shvaćaju sudbinu sirotinje pa se muški bore ne bi li joj pomogli...Moltmann ne vidi da novac simbolizira zdravlje, stabilnost i dinamiku političke zajednice, i to tako da novac izmiče pojedinim zajednicama a gravitira prema drugim, s obzirom na to da njegova vrijednost ovisi o dugoročnim društvenim realitetima. Moltmann nalazi novčane odnose ne baš posve "humanima" s obzirom na to da su neosobni, no pri tome ne zapaža da ih upravo njihova neosobnost čini nediskriminativnim, djelujućim bez obzira na podrijetlo, rasu, vjeru ili etničko pripadništvo. Novčani su odnosi otvoreni i neodređeni. Oni mogu biti osobni u onoj mjeri u kojoj to osobe žele..".
Većina nas je sklona promatrati i objašnjavati svijet, događaje i ljude oko sebe u crno-bijelim slikama. Koliko li ste samo puta čuli prefiks "naj", a da mu u nekom kontekstu uopće nije tu mjesto. Tako i ekonomisti znaju rijeti "najoptimalniji", iako je po sebi optimalno najbolje u danim uvjetima. Pa i ja ću priznati da ponekad "zađeram" sa svojim "predrasudama o predrasudama" a ponekad mi je i malo boja i nijansi u objašnjavanju nekih viđenja pojava i ljudi. Sveti Augustin u svom komentaru 34. stiha Psalma 72 nudi drukčiju mudrost: "Nije tu bitan prihod već želje...Pogledaj bogataša što stoji kraj tebe: možda on sa sobom ima mnogo novca, ali ne i pohlepe; dok ti, koji nemaš novca, imaš mnogo pohlepe.". Ali sve to ipak nije zbog "lošeg vina", nego uglavnom trivijalne svakidašnjice i neke "navade" da krivca za svoje nevolje tražimo i najčešće "pronađemo" u drugome, nikad u sebi. Lijepo je imati lijepo mišljenje o sebi, ali je još ljepše i produktivnije kad se ono slaže s onima zbog kojih ste tu. Tvrdim i to, da taj Božji dar, mozak ili glavu, kako hoćete, ne koristimo dovoljno, jer mržnja i nije ništa drugo nego proizvod lijenog mozga ili glave, a ljubav proizvod aktivnog mozga ili glave. A i još uvijek daleko i od države, zajednice, političkog, moralno-kulturnog i ekonomskog sustava koji će poticati individualne vrijednosti, konkurenciju i održivi duhovni i materijalni razvitak, dakle sve ono što je već na političkom, ekonomskom i moralno-kulturnom polju u obliku i svijetu demokratskog kapitalizma odavno potvrđeno. Naravno, nije ni to idealno, ima i tu i licemjerja, "kukolja u žitu", ali što je bolje?