
Promjena je dnevna konstanta i imperativ opstanka, a poslovni i ini sustavi moraju osigurati dinamičnu i elastičnu organizaciju sposobnu u svakom trenutku odgovoriti na zahtjeve u svom okruženju. Sposobnost dnevne prilagodbe ekonomsko-socijalno-ekološkom i održivom razvoju je zvijezda vodilja učinkovitog i humanog poslovanja u kojem je čovjek i njegov rad stvarni izazov budućnosti. Bez dnevnog tangiranja i provođenja promjene u svrhu poboljšanja proizvoda, usluga, uvjeta rada, ekologije, zadovoljstva radnika, kupaca i dobavljača gubi se vjerodostojnost i tržišna utakmica.
Strateški planovi danas nisu čvrsti, kruti, tromi i dugotrajni nego su otvoreni za dnevnu eskalaciju i brzo poravnanje s Poslovnim i Operativnim Planom. U poslovanju odnos između strateškog, poslovnog i operativnog plana možemo nazvati i „Sveto trojstvo“. Imperativ je otvoren – emergentan poslovni model u upravljanju, a važnost povratne pravodobne i „neobojene“ informacije s tržišta ključ opstanka. Ovo je put konkurentnosti i način opstanka, rasta i održivog razvoja bilo kojeg profitabilnog ili neprofitabilnog sustava.
U ovo svjetsko recesijsko i krizno razdoblje popraćeno oslabljenom kapitalnom pozicijom poduzeća, otežanog pristupa kapitalu, ubrzanom tehnološkom razvoju, pronevjerama, visokim stopama nezaposlenosti, nezadovoljstvu i depresijama bilo koje vrste, nameće se kao način promišljanja proces Reinženjeringa. Očito smo došli do točke preokreta u kojoj se trebaju zatvoriti vrata starom načinu rada i promišljanja te redefiniranju u strategiji ukoliko je sustav u lošoj situaciji. Alat za novu promjenu je proces BPR – reinženjering!
BPR je poslovni alat kojim se pokreću sinergijske i sustavne promjene, od dizajna i strukture organizacije, menadžerskog modela, odgovornosti, ciljeva i komunikacije što se promjenom želi postići. Ispravno postavljenim menadžementom promjene čije je osnovno „oruđe“ reinženjering uspostavlja se budući održivi poslovni sustav. Zdrava osnova reinženjeringa podrazumijeva dubinsku analizu procesa i kritične točke, ciljeve, rokove, izvršitelje kojim projiciramo svoj položaj u budućnosti.
Bit inženjeringa je u ponovnoj izgradnji kompanije, za koje treba postaviti valjani razlog, jasne i nove vrijednosti i uvjerenja, a ključnu ulogu igra snažna podrška top menadžementa. Vitalno je da top menadžement mora voditi računa o tome što radnici misle, a ne samo kako smanjiti troškove i povećati profit, jer bez „kupljene“ energije suradnje sa zaposlenicima nećete implementirati ništa.
BPR neće uspjeti ako se samo proklamira bez obola top menadžementa vlastitim primjerom i radom jer gubi na vjerodostojnosti. Za visoko postavljene rezultate treba imati visoko postavljenu zvijezdu vodilju, hrabrost, ekspertno znanje i strogu disciplinu. U definiranju cilja kojem se teži ne treba smetnuti neophodnu komunikaciju kojom će svakom radniku od vrha do dna hijerarhije biti jasno što je cilj BPR i što se njime želi postići. BPR traži: definiranje problema, područje promjene i opseg.
Praksa pokazuje da svega 5% projekata uspijeva, a razloge treba tražiti u loše postavljenoj projektnoj jedinici za upravljanje promjenama te lošoj komunikaciji od vrha prema dnu hijerarhije. Ako je BPR bezbolan budite uvjereni da se ništa ne dešava – on mora biti rezolutan, drastičan i bolan proces – sličan kirurgu koji odstranjuje tumor. Srednji menadžement ne može biti pokretač promjena jer je most između gornjeg i donjeg doma i prevoditelj strategije u operativnu učinkovitost. Oni su svojevrsni „amortizeri“ udaraca koji dolaze s vrha i dna kompanije i njih treba najviše „boliti“ jer su kralježnica kompanije (zato su vrlo potrošna roba).
Reinženjering nužno nameće ukidanje birokratski ustrojene kompanije i smanjuje dubinu organizacije – s osnovnim ciljem da je informacija brza, točna, prohodna i dostupna svima koji informaciju trebaju u svom svakodnevnom radu. Karizmatični vizionari moraju biti na vrhu kompanije jer Vođa mora biti nositelj promjene. Zakon termodinamike kaže da ne možeš dobiti nešto za ništa! Delegiranjem nekompetentnih ljudi na reinženjering šalje se jasna poruka što se misli o projektu, a uobičajeno potiče zaposlenike na ignoriranje i otpor. S menadžementom promjena i reinženjeringom treba postupati vrlo oprezno kao s „pahuljicom“ i prema njemu se treba ophoditi kao prema najvećoj vrijednosti koju imamo u rukama jer nestručnim vođenjem nema rezultata niti za kompaniju, društvo, zaposlenike i sve ostale skupine koje utječu na poslovni i ini sustav.
18. prosinca 2010.
Ljiljana Katičić – www.ebizmagz.com
Kako pomiriti ekonomske i ekološke interese i motive, u uvjetima bjesomučne utrke za profitom, pa evo tu i na širem dubrovačkom tlu, golem je problem. Razriješiv je samo u slučaju da se ekonomisti i ekologisti odreknu nekih svojih interesa ili motiva ili što bi se reklo, uspostavi neki na dugi rok održivi optimum. Međutim, to je doista lako reći, ali ne i postići, uostalom, kao i u mnogočemu drugome. O tome kako ekonomija ipak mora biti podređena ekologiji, pročitajte u idućem članku. /Bajro Sarić/
Svoj nazor na svijet nastojim opisati raznim nazivima. Nema samo jednog sustava ideja (ideologije) koja bi moje nazore mogla opisati. Riječ je o mreži vrednota, načela, znanja i uvjeranja, koje se ne mogu svesti na neku hijerarhiju, kao što neki ljudi sve svoje nazore svode na jednu osnovu ili izvode iz nje, npr. "kršćanstvo" ili "marksizam". Mreža znači međusobnu isprepletenost i pretakanje. Svjestan sam međutim da među raznim vrednotama i načelima može doći i do sukoba. Kao što Imanuel Kant upozorava, teorijski i praktički um dva su odjeljenja područja, dvje odijeljene duhovne snage: ne možemo rješavati dnevne probleme automatski na osnovu poznavanja načela.
Evo dodajem k tome još ponešto, kao objašnjenje što mislim pod "ekologizam" i "ekologist", te zašto su takva uvjerenja za politiku i svakodnevni život bitna.
Ekologist je pristaša svjetonazora, kojeg promovira časopis "The Ecologist". Pristaša ekologizma.
U engleskom jeziku, "ecologist" označava znanstvenika, koji se bavi ekologijom; u hrvatskom, to je jednostavno "ekolog" (a treba upozoriti da osim prirodoslovne postoji i '''socijalna ekologija'''; ova može biti definirana "neutralno" kao znanstvena disciplina - vidi opis jednog sveučilišnog kolegija, ili pak kao "radikalna ideologija", obično izjednačenja sa '''eko-anarhizmom''' - vidi članak na engleskoj wikipediji; ja kombiniram oba pristupa). Također se govori o "humanoj ekologiji", "političkoj ekologiji" isl..
U hrvatskom jeziku, nastavak "-ist" obično označava opredjeljenje za neki "izam", što znači: svjetonazor, ideologiju, ili barem usmjeravajuće načelo. Izjašnjavajući se kao "ekologist", kažem da nisam puki borac za okoliš, zaštitu prirode isl., nego imam širi, globalni pogled. Ekologizam je sustav ideja zasnovan na ekologiji kao znanstvenoj disciplini; jedan svjetonazor, filozofija ili ideologija.
To je u duhu našeg jezika i više odgovara onome što imam na umu, od definicije koju encyclopedia.com daje za "ecologism": The use of ecological terminology or simplistic interpretations of ecological concepts in support of political or moral arguments. Umjesto da od posebne znanosti idemo "naniže", ka popularizaciji, idemo "naviše", ka filozofiji. Naravno, i navedena definicija ima smisla - zaista korisitmo ekološke koncepcte u političkoj ili moralnoj argumentaciji.
Riječ "ideologija" je često je negativno vrijednosno obilježena, ali ju koristim u neutralnom značenju: "sustav ideja", koje imaju i svoju političku komponentu. ("Svjetonazor" mi izgleda previše pretenciozno: ne mislim da se svi bitni nazor mogu svesti na jedan sustav ideja. "Filozofija" je previše specifičan, a također i višesmislen termin.) U knjizi Suvremene političke ideologije (Zagreb, 2003.) Slaven Ravlić navodi ukupno tek sedam političkih ideologija u 19. i 20. stoljeću. Ekologizam se oblikuje krajem 1960-ih, te postaje »globalni pokret i ideologija s univerzalnom vizijom«, prevladavajući početne ograničene ciljeve zaštite prirode i očuvanja prirodnih resursa. Štokholmska konferencija »pokazala je da je ekologizam postao politički prihvatljiv i važan za mnoge zemlje u svijetu«.
Četiri načela ekologije
1. Sve je povezano sa svim drugim.
2. Cjelina je više od zbroja dijelova.
3. Nema besplatnog ručka.
4. Priroda ne poznaje otpad.
Opće načelo sustava
U ograničenom sustavu, nemoguć je neograničeni rast.
Praktične posljedice
1. Čovjek je dio prirodne cjeline biosfere, koja je ograničena.
2. ''Eko-logija'', kao znanost koja proučava temeljnu "logiku" djelovanja biosfere, nadređena je ''eko-nomiji'', koja je posebna vještina.
3. Ekonomija se ne može dugoročno zasnivati na neograničenom rastu.
4. Sve strategije i politike moraju se zasnivati na načelu održivosti.
5. Održivost podrazumijeva tri komponente, koje moraju biti zadovoljene: ekološka, socijalna i ekonomska.
6. Potreba za osobnim rastom jedna je od osnovnih potreba ljudskog bića. Ona se međutim mora okrenuti ka drugim vrijednostima, a ne materijalnom obilju i vladanju nad prirodom.
11. listopada 2009.
Zoran Oštrić - www.pollitika.com