Društvo

VATIKAN OPROSTIO I MARXU

Spektar - Društvo

amarx

Karl Marx, filozof koji je religiju nazvao "opijumom naroda", pridružio se Galileu, Charlesu Darwinu i Oscaru Wildeu, koje je Vatikan skinuo sa svoje "crne liste". Vatikanske novine L’Osservatore Romano navode da su rane Marxove kritike kapitalizma podcrtale društveno otuđenje koje je doživjela većina čovječanstva koja je, čak i danas, ostala isključena i izvan tokova procesa donošenja ekonomskih i političkih odluka.

Georg Sand, profesor povijesti suvremene filozofije na Gregorijanskom sveučilištu u Rimu u svojem je članku objasnio da je Marxovo djelo posebno relevantno u današnje doba kad čovječanstvo traga za novom harmonijom između ljudskih potreba i prirodnog okruženja. Profesor je naglasio i da Marxove teorije pomažu u objašnjenju poreznih nejednakosti i kapitalističkog društva.

"Moramo se zapitati, imajući u vidu ono što je Marx rekao, jesu li korijeni otuđenja upravo u kapitalističkom ustroju." naglasio je profesor te dodao da "ukoliko se novac ne umnožava sam po sebi, kako to da se on umnožava u rukama samo nekolicine".

Mnogi se kritičari Vatikana, nakon prihvaćanja najvećih neprijatelja, pitaju tko je sljedeći za "oprost", prenosi Times. Prošle je godine Vatikan prihvatio Galilea i njegove postavke da se Zemlja okreće oko Sunca iz 1633. godine. U veljači ove godine, službeni Vatikan je prihvatio Darwinovu teoriju evolucije smatrajući je kompatibilnom s naucima vjere, a u srpnju je L’Osservatore Romano književnika homoseksualne orijentacije Oscara Wildea nazvao "čovjekom koji se iza maske nemoralnosti pitao što je istina, a što pogreška".

Oprost Marxu je još veće iznenađenje kad se zna da je papa Benedikt XVI. prije samo dvije godine marksizam nazvao jednom od najvećih pošasti modernoga doba. "Marksistički sustav, ondje gdje je uspio prodrijeti u vladajući poredak, je, osim ekonomskog i ekološkog uništenja, izazvao i uništenje ljudske duše."

22. listopada 2009.

www.index.hr


 

OD ČEGA SE UISTINU SASTOJIMO?

Spektar - Društvo

Osim grubog tijela kojega vidimo i koje nam izgleda čvrsto i realno, postoji i suptilni dio tijela koji najčešće ne osjećamo na način da mu pridajemo veću pozornost. Suptilni dio svoga tijela, koji čini veliku većinu onoga što jesmo, možemo percipirati kroz osjećaje, a ne kroz osjete. Zapravo, samo jedna sedmina onoga što jesmo jest ovo grubo tijelo koje vidimo. To bi značilo da ono što osjećamo, mislimo i kako energetski vibriramo čini veliku većinu onoga što mi ustvari jesmo. Sa sigurnošću možemo reći da smo mi ono što mislimo, jer upravo naša uvjerenja upravljaju tokom i kvalitetom našeg života. Naša spontana svjsnost je ona koja nas čini takvima kakvi jesmo. Ona određuje jesmo li sretni ili tužni, zdravi ili bolesni, bogati ili siromašni. Našu svjesnost određuje kakvo tijelo imamo, gdje živimo, u kakvim uvjetima se nalazimo i kakvo ozračje prevladava u našem životu. Sa sigurnošću možemo ustvrditi da smo mi naša svjesnost.

21-09-2009.

Siddharta Gautama Buddha /5. st. prije Krista/

 

RAMAZANSKI BAJRAM

Spektar - Društvo

Od 8. do 10. kolovoza ove godine muslimani cijelog svijeta, a procjenjuje se da ih ima oko milijardu, slave jedan od dva svoja najveća vjerska blagdana – ramazanski Bajram. Inače, čestitka za ovaj blagdan glasi: Bajram Šerif Mubarek Olsun, što znači Čestit i blagoslovljen Bajram, a odgovara se: Allah Razi Olsun, što znači Neka Allah /Bog/ bude zadovoljan tobom. Što je zapravo ramazanski Bajram i ramazan, ti temelji islamske vjere, pročitajte u nastavku. /Bajro Sarić/

Ramazanski Bajram je islamski praznik koji se obilježava za kraj ramazana. Ramazan je jedan od posebnih mjeseci u islamu. Jedna od pet temeljnih dužnosti svakog muslimana je i post koji se provodi u ovom mjesecu. Tokom trideset dana ramazana muslimani se moraju uzdržavati od hrane, pića i spolnog kontakta sa svojim suprugama, i to od zore pa do zalaska sunca. Po isteku ovog mjeseca slijedi mjesec ševal i prva tri dana tog mjeseca je jedan od dva praznika u Islamu, Ramazanski Bajram (1. 2. i 3. dan u mjesecu). Njim se obilježava kraj posta. Prvi dani (oba) Bajrama su dani kada post nije dozvoljen. Bajrami su propisani hadisom Muhammeda a.s. a prenosi ga Enes ibn Malik, r.a. Hadis glasi ovako: "Kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., stigao u Medinu njezini stanovnici imali su svoja dva dana u kojima su igrali i zabavljali se. Upitao je: "Koji su ovo dani", pa su mu rekli: "Mi smo ih proslavljali u džahilijjetu (predislamskom razdoblju." Allahov Poslanik, s.a.v.s., im tada reče: "Zaista vam je Allah zamijenio te dane boljim: danima Kurban-bajrama i Ramazanskog bajrama." Na dan oba Bajrama preporučene su izvjesne stvari, a koje doprinose obilježavanju posebnosti ovih dana kao blagdana. Lijepo je prije odlaska na Bajram namaz okupati se, jesti prije ramazanskog Bajram namaza (neparan broj hurmi, ili nešto drugo ako hurmi nema), a na Kurban-bajram jesti tek poslije namaza (i lijepo je da to bude kurbansko meso), učenje tekbira na putu u džamiju i u njoj, čestitanje, oblačenje najljepše odjeće, mirisanje i ukrašavanje, odlazak u džamiju jednim putem a povratak drugim, posjetiti rodbinu i prijatelje (zijaret). Tradicionalna jela u muslimana za Bajram su baklava, hurme, sarma, punjene paprike i mnogo drugih tradicionalnih jela.

Inače je Ramazan deveti mjesec lunarnoga, muslimanskog kalendara, koji se računa prema mjesecu, a ne prema suncu. To znači da svake godine post započinje 10 ili 11 dana ranije, dakle i ramazanski Bajram. Na taj način svaki dan u godini biva počašćen postom. To nam istodobno omogućuje da ne moramo postiti uvijek samo ljeti ili zimi, već tokom čitave godine.

Treba učiniti maksimum da se ramazan što bolje iskoristi kako bi se na Ahiretu /vječni, nebeski svijejt /imao post i drugi ibadeti kao svjedoci osobne koristi. Nismo sigurni da će nam se dogodine pružiti prilika da dočekamo radosti ramazana, jer smrt može doći iznenada. A vrijeme ramazansko je toliko blagoslovljeno da je Poslanik a.s. govorio “da znate kakve se čari kriju u ramazanu, poželjeli biste da traje čitavu godinu.” Svrha posta u ramazanu je da se odazove Allahovoj naredbi kako bi se posteći, tj. suzdržavajući se od jela, pića, pušenja i drugih čulnih uživanja zaslužili Njegovo zadovoljstvo i tako sebi priuštili veliku radost. Tko ne posti nikada neće znati šta je prava strpljivost, snaga volje i pravi uspjeh.

Samo postom može se osjetiti kako je jadnicima koji su, zbog nedostatka hrane, prisiljeni da poste i dan i noć. Samo postačevo srce može osjetiti pravo i istinsko suosjećanje s takvima i potom, pri kraju ramazana, odriješiti kesu i udijeliti, opet samo radi Allahova dž.š. zadovoljstva (rizaluk). Slobodno se može kazati da, kada bi svi ljudi postili, ne bi na zemlji bilo gladnih. Sit gladnu ne vjeruje, davno je naš kazao. Posti pa ćeš saznati šta znači glad i žeđ, prazan stomak, ali puno i otvoreno srce. Upravo zbog ovih pozitivnih obilježja posta, post je bio objavljivan i svim ranijim poslanicima i njihovim narodima. Post je, dakle, univerzalan: “O vjernici, propisuje Vam se post, koji je bio propisivan narodima koji su Vam prethodili, da biste istinsku bogobojaznost stekli. Određeni broj dana.” (Krava, 183-184)

Islam propisuje različite obredoslovne forme. Različite forme namjenjene su liječenju različitih duhovnih slabosti. Ove duhovne slabosti se javljaju posebno onda kada živimo u zdravlju i potpunom rahatluku. U mekanskom periodu muslimani nisu imali priliku da osjete duhovne slabosti, jer im to prilike nisu dozvoljavale. Preseljenjem u Medinu, kada se standard života znatno popravio, počela su srca obolijevati od raznih duhovnih bolesti. Tada je post propisan - kao lijek. Ali, post, kako uči suvremena medicina, nije efikasan samo za duhovne bolesti. Post se pokazao kao liječnik koji operira bez noža. Dugačka je lista bolesti koje islamski post uspješno liječi. Treba imati na umu da velika mudrost leži i u tome da je post propisan samo “određeni broj dana” u godini. Kada bi se postilo tokom čitave godine, rezultati ne bi bili tako dobri, možda bismo čak i oslabili. To je slično sa većinom lijekova koje uzimamo duže vrijeme. Čim organizam postane imun na određeni lijek, on više ne pomaže. Upravo zbog ovog razloga, Poslanik a.s. svojim ashabima nije dozvoljavao da poste tokom cijele godine. Svi članovi Muslimanskoga Ummeta moraju postiti u isto vrijeme. Tako se svakom postaču, kada zna da sva njegova braća i sestre u svijetu također poste, omogućuje da ovu dužnost lakše izvrši. Ovaj osjećaj pripadnosti Ummetu i osjećaj zajedništva duhovnoj predanosti daje dodatnu slast i okus. Prvog dana ramazana mnogi muslimani zovu svoju rodbinu, prijatelje i poznanike da provjere jesu li i oni zapostili i obratno.

Još se jedna važna odlika ramazana mora istaći. Ramazan je deveti mjesec lunarnoga, muslimanskog kalendara, koji se računa prema mjesecu a ne prema suncu. To znači da svake godine svoj post započinjemo 10 ili 11 dana ranije, dakle i ramazanski Bajram svake godine je 10 ili 11 dana ranije od prethodne godine. Na taj način svaki dan u godini biva počašćen postom. To nam istodobno omogućuje da se ne mora postiti uvijek samo ljeti ili zimi, već tokom čitave godine.

Vrlo je teško vjerovati u Allaha onako kako Njemu dolikuje (Ma Kaderullahe Hakka Kadrih). Još je teže obredima iskazati istinsku zahvalnost onako kako Njemu dolikuje. Zato je post najadekvatniji način približavanja Allahu dž.š. Nije slučajno Muhammed a.s. baš u ramazanu dobio Prvu objavu. Musa a.s. je na Sinaju pred dobijanje Tevrata postio 40 dana i noći. I Isa a.s. je postio iščekujući objavu Indžila. Post je jedna od Allahovih dž.š. osobina, koja se tokom ramazana oponaša. Zato Allah dž.š. upravo za vrijeme posta otvara širom vrata Svoje milosti (rahmet), oprosta (magfiret) i oslobađanja od paklene vatre (‘itqun minen nar).

Naravno, prosvijetljeni postači neće postiti samo svojim stomacima. Tada bi post bio sveden na puko gladovanje i žednjenje. Oni će postiti i svojim jezicima (neće lagati), svojim očima (neće gledati u haram), svojim ušima (neće slušati haram), svojim rukama (neće prihvaćati za haram), pa čak i svojim mislima tj. cijelim svojim bićem. Poslanik a.s. upozorava: “Ko ne ostavi ružan govor i loše djelo, Allahu ne treba njegovo gladovanje i žednjenje.” (Buhari)

Da bi se upotpunili sve zahtjevi ramazana, potrebno je još i ustrajavati u redovnom klanjanju pet dnevnih namaza, ustajati na sehur, klanjati teravije, učiti svakodnevno Kur’an, činiti zikir, udjeljivati sadaku, odazivati se na iftar, kao i priređivati iftar i sl. Allah će procjenjivati naša djela. Najbolje vrijeme smatrat će se ono koje budemo posvetili Njemu. Poslanik je kazao da “kada vjernik preseli na Bolji svijet, namaz će mu biti nad glavom, sadaka na desnoj, a post na lijevoj strani.”

Život koji se provede besciljno, tj. život koji ne odgovori na Stvoriteljeva očekivanja, izgledat će kao fata morgana (opsjena, varka) na pustinjskoj žezi. Jedan od najvećih i najutjecajnijih umova današnjice Seyyed Hossein Nasr je u jednom svom eseju rekao slijedeće: “Bez elementa samoprijegora i asketizma ni jedna religija, pa prema tome, ni kultura nisu mogući.” Iz ove misli proizlazi da koji god čovjek želi da zadrži dobru čulnu percepciju, on se povremeno mora povlačiti iz punine života kako bi svojim čulima omogućio potreban odmor. Jedna mudra izreka veli da “prazan prostor u točku čini točak.” “Prazan prostor kjabe čini kjabu,” vele alimi. A prazan stomak otvara i oslobađa prostor duhovnom uzletu. Još kada se ostvaruje islamskim postom i drugim preporučenim vrstama ibadeta koje se prakticira za vrijeme ramazana, onda je uspjeh zajamčen.

Postiti znači izabrati Božiju stranu i kazati svojim čulima i materijalnim izazovima NE u ime višeg cilja – u ime novog duhovnog rađanja, snažnoga duhovnog uzleta ka Svevišnjem. Eto, zašto je dragi poslanik a.s. toliko volio post – ništa nije njegovoj duši osiguravalo izvor energije i inspiracije tokom čitave godine sve do slijedećeg ramazana, kao ramazanski post.

Hazreti Lukman je ovako savjetovao svoga sina: “Kad Ti je stomak pun, inteligencija Ti spava i zaboravlja na mudrost, a udovi Ti postaju lijeni za ibadet.” Hazreti Aiša, majka pravovjernih je savjetovala: “Pokušajte otvoriti vrata duhovnoga svijeta (melekuut).” Upitali su, kako? “Putem gladovanja i žednjenja.”

27. kolovoza 2011.

www.znaci.com

   

SARKOZYJEV KOMPLEKS

Spektar - Društvo


Znam da se, pa baš i ne puno njih, neće složiti sa mnom, ali činjenica jest da živimo u vizualnom, možda i virtualnom, ali nipošto duhovnom svijetu. Dakle, izgled, stas, glas i slično presudni su za promociju, osobito društvenu i političku. "U zdravu tijelu zdrav duh" nikad jače nije odjekivalo nego u naše doba i teško je, pa i nemoguće to nekome objasniti. Većina su obični licemjeri koji tvrde da to nije tako, bar po meni. Kažu da je i sam Napoleon bio niskog rasta, ali imao je neku ubitačnu karizmu kojom je sve pokoravao u svoje doba. Danas, u doba kada marketinška industrija, mediji, pa i obični građani ili birači daju prednost onima privlačnog izgleda, ma što to značilo, praktično ubijaju svaku volju i nadu onima koji nisu takvi, odnosno drukčiji su, niži, sa stanovitim ne svojom voljom uvjetovanim tjelesnim i sličnim deformacijama, bez obzira što su općenito društveno i u svakom drugom pogledu potentniji. Doista, na takav način drukčijima nije nimalo lako i svakome koji je koliko-toliko sve to prevladao, ostao na nogama i opet koliko-toliko uspio, moj duboki naklon. Nije lako ni desničarskom francuskom predsjedniku Nicolasu Sarkozyju, opterećenom frustracijama zbog niskog rasta, što potvrđuje i sljedeći primjer. /Bajro Sarić/

Kompleks francuskog predsjednika Nicolasa Sarkozyja zbog visine (1,68 m) sve je izrženiji u posljednje vrijeme. Najnoviji potez francuskog predsjednika zgranuo je francusku javnost. Za posjeta tvornici motora Furecia u Calignyju Sarkozyja je, dok je govorio, okruživalo dvadesetak radnika u bijelim kutama. Najnormalnije je da političari poziraju uz radnike, no ovdje je bilo čudno to što su svi radnici niži od francuskog predsjednika. Prema priznanju jedne radnice, zaposlenima je stigao dopis u kojem se za susret s predsjednikom traže osobe niže od 165 centimetara. U tvornici je među 1400 zaposlenika odmah napravljena selekcija te su odabrani autobusom odvezeni na ceremoniju. Tako je francuski predsjednik na televiziji izgledao puno više nego što uistinu jest, i to ponajvište zato što su mali radnici stajali iza njega. Odavno su poznati problemi Nicolasa Sarcozyja s visinom. Svoju treću suprugu, Carlu Bruni, koja je visoka 177 centimetara, prisiljava da nosi balerinke bez potpetica, dok se on istodobno diči dizajnerskim cipelama koje imaju pete kao da su iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Posljednji veliki skandal vezan uz Sarkozyjev kompleks zbog visine dogodio se na nedavnom obilježavanju obljetnice bitke za Normandiju - u odnosu na američkog predsjednika Baracka Obamu, koji je visok 189 centimetara, i britanskog premijera Gordona Browna, visokog 180 centimetara, francuski se predsjednik osjećao jako inferiorno. Ne mogavši izdržati, iza govornice je stavio stolčić i na njega se popeo.

07-09-2009

www.jutarnji.hr

 

 

NEISPUNJENA ŽELJA

Spektar - Društvo

 
Jednu  ženu u Atzbachu suprug je umlatio samo zato jer je zajedno sa sobom iz zapaljene kuće spasila po njegovu mišljenju krivo dijete. Nije spasila njihovog osmogodišnjeg sina s kojim je njen suprug nije volio. Kada su ga na okružnom sudu u Welsu pitali kakve je to planove imao sa svojim sinom koji je u požaru u potpunosti izgorio, suprug je odgovorio da je od njega želio napraviti anarhista i masovnog ubojicu koji uništava diktaturu, a time i državu.

2009-08-28 

Thomas Bernhard: IMITATOR GLASOVA

   

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

HNB tečajna lista

03.01.2020
Srednji
JPY JPY
100
6,109155
CHF CHF
1
6,854022
GBP GBP
1
8,781009
USD USD
1
6,646529
EUR EUR
1
7,442783
$ Odabir valute
= Odabir valute