
Marijan Ožanić, uspješni direktor Tehnološkog parka Zagreb, za razliku od sve brojnijih salonskih i sličnih antirecesijskih terapeuta, kao praktičan čovjek, drži da nema oporavka nacionalne ekonomije bez radikalnih promjena u svim segmentima društva, ali prije svega bez promjena u svakome od nas i odnosa prema svemu što nas okružuje. Njegov pristup ekonomiji i poduzetništvu, jer je životan i temeljen na bogatim znanjima i iskustvima, lako je razumljiv i najobičnijem laiku, pa ipak.../Bajro Sarić/
Bombardirani stalnim crnim prognozama, već pomalo u panici, izgleda da ne uočavamo zajednički nazivnik svih naših antikriznih mjera i prijedloga. Bez obzira na to tko ih predlaže, sve se svodi na isto: kako osmisliti mjere i provesti promjene a da se nitko ozbiljno ne promijeni, da sve ostane isto. Drugo je obilježje svih debata o krizi ‘znamo kako bismo trebali povećati proizvodnju i izvoz, ali nemamo pojma što to znači i kako to učiniti’. Slušamo prijedloge komora, raznih instituta, vijeća, institucija, akademskih zajednica, tajkuna i menadžera o tome što bi Hrvatska trebala napraviti, ali ni riječi o tome što bi svaki od njih trebao napraviti. Nitko ne želi ništa promijeniti na sebi. Svi su okrenuti svojim interesima, pričaju priče za ‘jednostavan puk’ i kritiziraju ‘one druge’. Svoje položaje čvrsto brane i žele nastaviti raditi na dosadašnji način. U medijima stalno nastupaju iste osobe, isti analitičari i ‘neovisni stručnjaci’ i govore iste fraze kakve su govorili i prije krize, jer drugo ne znaju.
Kao da se svijet nije promijenio, kao da jedan gospodarski koncept u cijelom svijetu nije doživio slom: tisuće poduzeća propada, a milijuni ljudi ostaju bez posla. No i uza sve to kriza nam je pomogla na okrutni način shvatiti da je naš oblik gospodarstva i bez krize pogrešan i da ga treba korjenito promijeniti. Slomom svjetskoga gospodarstva i financijskog sustava završila je jedna faza razvoja gospodarstva, liberalnog kapitalizma i svojevrsne vudu-ekonomije. Zar se zaboravilo da je globalna kriza koja je potkraj 2008. zavladala svijetom posljedica deformacije svjetskoga financijskog sustava koji se potpuno odvojio od realne proizvodnje, realnih proizvoda, realnih vrijednosti? Osnova je takva sustava uvijek do sada sirova pohlepa i želja da se stekne bogatstvo na brzinu i bez rada. Takva je filozofija i kod nas pustila duboke korijene.
Stvaralo se gospodarstvo koje se ne temelji na stvaranju novih proizvoda i novih vrijednosti, nego na uvozu tuđih proizvoda i tuđih vrijednosti te zaštiti interesa stranog kapitala. A dominiraju ljudi koji nikad nisu bili ni blizu stvaranja proizvoda konkurentnog na tržištu ni inovativnog razvoja. Nakon sloma dosadašnjeg oblika gospodarstva u cijelom svijetu govori se o stvaranju novoga koje će se ponovno temeljiti na realnim vrijednostima i realnim proizvodima. Jesmo li mi spremni za novu strategiju gospodarskog razvoja? Imamo li uopće ljudi koji to razumiju? Nitko ne spominje da su nužne radikalne, dubinske promjene poslovanja, načina rada, organizacije, vrijednosnog sustava od razine države do najmanjeg poduzeća, nitko ne spominje ozbiljne, dugoročne akcije za smanjenje pravih troškova, skraćenje rokova, povećanje učinkovitosti i stvaranje novih proizvoda. A korjenite su promjene nužne u svim segmentima društva, u gospodarstvu i na osobnoj razini.
Vidjeli smo da velika i moćna Amerika govori o promjenama i nadi. Na tome je Obama dobio izbore. Ali kod nas se o promjenama ne govori. Misli se da ćemo samo čarobnim štapićem, od rebalansa do kunskog tečaja, prevladati kriza. Provođenje promjena i rješavanje ozbiljnih problema nije posao za trećerazredne frazeologe, koji mogu prodavati maglu u mirnim i lagodnim vremenima. U vremenima oluja, gromova i velikih valova brodovi traže hrabre kapetane i odvažnu i iskusnu posadu. Tada svi vape za takvim ljudima, onima koji znaju, mogu i žele se suočiti s problemima na pravi način i bika uhvatiti za rogove.
Odmah treba reći da promjene koje ovo društvo treba nemaju veze s izborima i stranačkim programima, lijevim i desnima, nego samo sa sposobnim i poštenim ljudima kojima je stalo do ove zemlje. Ima li među četiri i pol milijuna hrvatskih građana takvih odvažnih, tvrdoglavih i hrabrih ljudi s vizijom, znanjem i vjerom koji će stvarati novo gospodarstvo?
Naravno da ih ima, ali za njih se ne zna jer su prekriveni s mnogo slojeva nesposobnih, neodgovornih ljudi koji su isplivali na površinu kao tumor na osnovi kriterija stranačke, partijske, rođačke i plemenske podobnosti. Ipak se nadam da će vrijeme i izazovi koji su pred nama pokazati da sposobnih ljudi ima. Jer golem nas posao čeka. Kriza nam je na okrutni način pomogla shvatiti da je naš oblik gospodarstva i bez krize pogrešan i da ga treba korjenito promijeniti.
27. lipnja 2009.
Marijan Ožanić – www.liderpress.hr

Sva međunarodna 'benchmarking' izvješća upozoravaju na isto: nema odlučnosti u provođenju nužnih reformi u javnoj administraciji i u liberalizaciji tržišta te stvaranju poslovnog okruženja otvorenog za investicije. Primjerice, izvješća o konkurentnosti zemalja Svjetskoga gospodarskog foruma pokazuju da Hrvatska nije napredovala od 2005., zadržavši 61. mjesto na ljestvici. Kao razlozi navedeni su neučinkovita Vladina birokracija, korupcija, porezni propisi i porezne stope te nedovoljno obrazovana radna snaga. Uz to hrvatske tvrtke zauzimaju još jedno tužno prvo mjesto: prema našoj međunarodnoj studiji na temu restrukturiranja samo 15 posto hrvatskih tvrtki redovito planira svoju likvidnost, što je najniži postotak u Srednjoistočnoj Europi.
Umjesto da inicira aktivnosti usmjerene na rast, Vlada previše vremena troši na pronalaženje novih zajmodavaca da bi otplatila dug uz još veće kamate. Postavlja se pitanje tko će državi dati dodatne zajmove ili obveznice nakon ljeta i pod kojim uvjetima. Naime, prema rezultatima kuće Dun&Bradstreet hrvatski kreditni rejting pao je na DB3d, što je najniži rang u segmentu blagog rizika, a kreditni rejting lokalne valute prema kući Standard&Poor's spustio se na dvije stube od toga da prijeđe u visokorizičnu kategoriju ('junk status').
Tvrtke su iscrpile svoje rezerve i posegnule za mjerom sniženja plaća zaposlenika, što je također neuobičajen potez u razvijenim zemljama Zapadne Europe jer znatno utječe na motivaciju zaposlenika, na rezultate i dobit kompanije. Nelikvidnost i plaćanje kompenzacijom u hrvatskom gospodarstvu postali su posve normalne pojave, što nas još više udaljava od suvremenog načina poslovanja.
Naša turistička industrija, koja i u dobrim vremenima teško održava granicu profitabilnosti i 15 je posto našeg BDP-a, zabilježila je pad dolaska turista od devet posto izvan sezone u 2009. (od siječnja do svibnja 2009. prema resornom ministarstvu). Nastavi li se taj trend, to će značiti manjak prihoda od 4,3 milijarde kuna u 2009. Nažalost, sve češće iskusni menadžeri izjavljuju: 'Pričekajmo do ljeta da vidimo kakva će biti situacija.' Takav nas način razmišljanja vodi u propast, jer i menadžeri bi trebali aktivno promišljati i na vrijeme predlagati moguće scenarije i mjere za što uspješnije prevladavanje krize.
Kad je riječ o izvozu, domaći gospodarstvenici trebali bi trenutačnu situaciju iskoristiti za poboljšanje svog poslovanja prema mjerilima najboljih međunarodnih tvrtki iz istog područja. Također bi trebali težiti povećanju razine inovacija i produktivnosti radi povećanja izvoza robe i usluga.
Osim toga, kuna je pod velikim pritiskom, koji postaje sve veći. Kad se zbroji sve navedeno, postavlja se pitanje koliko će tijekom jeseni i zime izgubiti na svojoj vrijednosti i koliko Hrvatska narodna banka može potrošiti iz svojih rezervi da bi ublažila taj pad.
Donositelji odluka u Hrvatskoj, uključujući Vladu, moraju shvatiti ozbiljnost situacije u kojoj jesmo i iskoristiti aktualan vanjski pritisak na tržište kao motivaciju za restrukturiranje. Kratkoročna je mjera nužnost drastičnog smanjenja troškova. Nažalost, mnoge državne tvrtke ne razlikuju tekuće troškove i investicije i vjeruju da smanjujući investicije smanjuju troškove. Broj zaposlenih u javnoj administraciji mora se znatno smanjiti, a subvencije industrijama koje su proteklih godina bilježile gubitak treba ukinuti. Vlada mora odrediti vodeće nacionalne industrije, primjerice zelene tehnologije, i u njih trajno ulagati. Državne tvrtke treba temeljito restrukturirati tako da se provedu strukturne mjere i smanji obujam poslovanja na zdravu jezgru koja odgovara tržišnim mogućnostima. Tvrtke gubitaši trebaju objaviti stečaj da ne bi svoje partnere, dobavljače i klijente također uvukle u probleme u poslovanju. Zbog toga banke moraju profesionalizirati interni posao u rizičnim odjelima, vlasnici moraju hrabro djelovati, a Vlada mora promijeniti aktualne zakone koji bi podupirali te procese. Posljednje, ali ne i najmanje važno, građani moraju drastično smanjiti svoje izdatke, jer su Hrvati, prema studiji 'Unicredit Group CEE Research Network' zaduženi u iznosu od 23,5 posto BDP-a (osobni zajmovi, financiranje automobila, prekoračenje i revolving kreditne kartice).
Imajući na umu sve navedeno, Vlada, ali i svi gospodarstvenici, treba što prije donijeti neodgodive odluke i dosljedno ih provesti da bi Hrvatska napokon konkurentno napredovala.
27. srpnja 2009.
vladimir prevedan, www.liderpress.hr